Download de gratis posters van Jakob's 10 vuistregels voor gebruiksvriendelijkheid onderaan dit artikel.
1: Zichtbaarheid van systeemstatus
Het design moet gebruikers altijd op de hoogte houden van wat er aan de hand is, door middel van passende feedback binnen een redelijke tijd.
Wanneer gebruikers de huidige systeemstatus kennen, leren ze het resultaat van hun eerdere interacties en bepalen ze hun vervolgstappen. Voorspelbare interacties wekken vertrouwen in zowel het product als het merk.
Tips
- Communiceer duidelijk aan gebruikers wat de status van het systeem is - er mag geen actie worden ondernomen met gevolgen voor gebruikers zonder hen te informeren.
- Geef de gebruiker zo snel mogelijk feedback (bij voorkeur direct).
- Bouw vertrouwen op door toegankelijke en doorlopende communicatie (In Engels).
Meer informatie (In Engels)
- Volledige artikel: Visibility of System Status
- Video (3 minuten): Visibility heuristic
2: Match tussen systeem en de echte wereld
Het design moet de taal van de gebruikers spreken. Gebruik woorden, zinnen en concepten die bekend zijn bij de gebruiker, in plaats van intern jargon. Volg realistische conventies, zodat informatie in een natuurlijke en logische volgorde verschijnt.
De manier waarop je ontwerpt, hangt sterk af van jouw specifieke gebruikers. Termen, concepten, pictogrammen en afbeeldingen die jou en jouw collega's volkomen duidelijk lijken, kunnen voor jouw gebruikers onbekend of verwarrend zijn.
Wanneer de bediening van het design realisitische conventies volgt en overeenkomt met de gewenste resultaten (natuurlijke mapping genoemd), is het voor gebruikers gemakkelijker om te leren en te onthouden hoe de interface werkt. Dit draagt bij aan een intuïtieve gebruikerservaring.
Tips
- Zorg dat gebruikers de betekenis begrijpen zonder de omschrijving van een woord op te hoeven zoeken.
- Ga er nooit vanuit dat jouw begrip van woorden of concepten overeenkomt met dat van jouw gebruikers.
- Gebruikersonderzoek helpt je de vertrouwde terminologie van gebruikers te ontdekken, evenals hun denkproces bij belangrijke concepten.
Meer informatie (In Engels)
- Volledig artikel: Match Between the System and the Real World
- Video (2 minuten): Match Between the System and the Real World
3: Controle en vrijheid
Gebruikers handelen vaak per ongeluk. Ze hebben een duidelijke "nooduitgang" nodig om een ongewenste actie te kunnen verlaten zonder ingewikkeld proces.
Wanneer het voor mensen eenvoudig is om te annuleren of een actie ongedaan te maken, geeft ze dit vrijheid en vertrouwen. Uitgangen geven de gebruikers controle over het systeem en voorkomen dat ze vast komen te zitten en zich gefrustreerd voelen.
Tips
- Ondersteun Herstel en Opnieuw.
- Toon een duidelijke manier om de huidige interactie te verlaten, zoals een Annuleren knop (In Engels).
- Zorg er voor dat de nooduitgang duidelijk gelabeld en eenvoudig vindbaar is.
Meer informatie (In Engels)
- Volledig artikel: User Control and Freedom
- Video (2 minuten): User Control and Freedom
4: Consistentie en standaarden
Gebruikers moeten zich niet afvragen of verschillende woorden, situaties of handelingen hetzelfde betekenen. Volg platform- en brancheconventies.
De wet van Jakob stelt dat mensen het grootste deel van hun tijd besteden aan andere producten dan de jouwe. Inconsistentie verhoogt de cognitieve belasting van de gebruikers doordat ze worden gedwongen iets nieuws te leren.
Tips
- Verbeter de leercurve door beide soorten consistentie te behouden: intern en extern.
- Zorg voor consistentie binnen een enkel product of een productfamilie (interne consistentie).
- Volg gevestigde brancheconventies (externe consistentie).
Meer informatie (In Engels)
- Volledig artikel: Consistency and Standards
- Video (3 minuten): Consistency and Standards
5: Fout preventie
Goede foutmeldingen zijn belangrijk, maar de beste designs zorgen dat ze helemaal niet optreden. Voorkom foutgevoelige omstandigheden, of valideer ze en geef gebruikers een bevestiging optie voordat ze moeten handelen.
Er zijn twee soorten fouten: misstapjes en vergissingen. Misstapjes zijn onbewuste fouten veroorzaakt door onoplettendheid. Vergissingen zijn bewuste fouten die zijn gebaseerd op een mismatch tussen het denkproces van de gebruiker en het design.
Tips
- Prioriteer je inspanning: Voorkom dure fouten eerst, daarna kleine frustraties.
- Voorkom misstappen: bied nuttige beperkingen en standaard instellingen.
- Voorkom vergissingen: Ontlast door weinig te hoeven onthouden, ondersteun herstel en waarschuw je gebruikers.
Meer informatie (In Engels)
- Volledig artikel: Preventing User Errors
- Video: (3 minuten): Error Prevention
6: Herkenning in plaats van herinnering
Beperk de mentale belasting van de gebruiker en maak elementen, acties en opties zichtbaar. De gebruiker moet geen informatie van het ene naar het andere deel van de interface onthouden. Informatie om het design te gebruiken (bijvoorbeeld labels voor invulvelden of menu opties), moet zichtbaar of gemakkelijk opvraagbaar zijn.
Mensen hebben een beperkt kortetermijngeheugen. Interfaces die herkenning bevorderen, verminderen de hoeveelheid cognitieve inspanning die van gebruikers wordt vereist.
Tips
- Laat mensen informatie in de interface herkennen, in plaats van deze te moeten onthouden (“herinneren”).
- Bied hulp aan in de context in plaats van lange helpteksten te moeten onthouden.
- Verminder de informatie die gebruikers moet onthouden.
Meer informatie (In Engels)
- Volledig artikel: Recognition vs. Recall in UX
- Video (3 minuten): Recognition vs. Recall
7: Flexibiliteit en efficiëntie
Snelle methodes - verborgen voor beginnende gebruikers - kunnen de interactie voor experts versnellen, zodat het ontwerp geschikt is voor zowel onervaren als ervaren gebruikers. Laat gebruikers veelvuldige acties aanpassen.
Flexibele processen kunnen op verschillende manieren worden uitgevoerd, zodat mensen kunnen kiezen welke methode voor hen werkt.
Tips
- Zorg voor versnellers zoals sneltoetsen en touchscreen-gebaren.
- Bied personalisatie door inhoud en functionaliteit af te stemmen op individuele gebruikers.
- Laat aanpassingen toe, zodat gebruikers kunnen bepalen hoe ze willen dat het product werkt.
Meer informatie (In Engels)
- Volledig artikel: Flexibility and Efficiency of Use: The 7th Usability Heuristic Explained
- Video (3 minuten): Flexibility and Efficiency of Use
8: Stijlvol en minimalistisch design
Interfaces mogen geen informatie bevatten die niet relevant of zelden nodig is. Alle extra informatie in een interface concurreert met de relevante informatie en vermindert hun relatieve zichtbaarheid.
Dit betekent niet dat je een flat design moet gebruiken - het gaat erom dat je de inhoud en het visuele ontwerp gericht houdt op de essentie. Zorg ervoor dat de visuele elementen van de interface de primaire doelen van de gebruiker ondersteunen.
Tips
- Houd inhoud en visueel ontwerp van de interface gericht op de essentie.
- Laat onnodige elementen gebruikers niet afleiden van de informatie die ze echt nodig hebben.
- Geef prioriteit aan inhoud en functies om primaire doelen te ondersteunen.
Meer informatie (In Engels)
- Video (3 minuten): Aesthetic and Minimalist Design
9: Help gebruikers fouten herkennen, opsporen en herstellen
Foutmeldingen moeten in duidelijke taal worden uitgedrukt (geen foutcodes), geef exact aan wat het probleem is en stel een constructieve oplossing voor.
Foutmeldingen moeten gepresenteerd worden met visuele handvatten zodat gebruikers ze kunnen opmerken en herkennen.
Tips
- Gebruik een traditioneel ontwerp voor foutmeldingen, zoals vetgedrukte, rode tekst.
- Vertel wat er mis is gegaan in een taal die gebruikers begrijpen - vermijd technisch jargon.
- Bied gebruikers een oplossing die de fout onmiddellijk kan verhelpen.
Meer informatie (In Engels)
- Video (2 minuten): Helping Users Overcome Errors
10: Hulp and documentatie
Het beste is als het design geen extra uitleg nodig heeft. Het kan echter nodig zijn om documentatie te geven om gebruikers te helpen begrijpen hoe ze hun taken moeten uitvoeren.
De inhoud van hulp en documentatie moet eenvoudig doorzoekbaar zijn en gericht op de taak van de gebruiker. Houd het beknopt en som concrete stappen op die moeten worden uitgevoerd.
Tips
- Zorg ervoor dat documentatie eenvoudig doorzoekbaar is.
- Toon documentatie indien mogelijk in de context op het moment dat de gebruiker deze nodig heeft.
- Som concrete stappen op die moeten worden uitgevoerd.
Meer informatie
- Volledig artikel: Help and Documentation: The 10th Usability Heuristic
- Video (3 minuten): Help and Documentation
Opmerking van Jakob
"Ik heb de vuistregels voor heuristische evaluatie oorspronkelijk ontwikkeld in samenwerking met Rolf Molich in 1990 [Molich en Nielsen 1990; Nielsen en Molich 1990]. Vier jaar later verfijnde ik de vuistregels op basis van een factoranalyse van 249 gebruiksvriendelijkheid problemen [Nielsen 1994a] om een set vuistregels af te leiden met maximale verklarende kracht, resulterend in deze herziene set vuistregels [Nielsen 1994b].
In 2020 hebben we het artikel bijgewerkt met meer uitleg, voorbeelden en gerelateerde links. Ondanks het verfijnen van de definities, zijn de 10 vuistregels zelf relevant en onveranderd gebleven sinds 1994. Als iets 26 jaar lang waar is gebleven, zal het waarschijnlijk ook van toepassing zijn op toekomstige generaties gebruikersinterfaces."
10 Gratis posters
Download de gratis posters van Jakob's 10 vuistregels voor gebruiksvriendelijkheid onder aan dit artikel. Je kunt alleen de samenvatting downloaden of de volledige set van 11 posters (10 Vuistregels voor gebruiksvriendelijkheid en de samenvatting).